صفحات

۱۳۹۴ فروردین ۹, یکشنبه

کار دشوار تعیین هویت قربانیان هواپیمای جرمن‌وینگز

قطعات متلاشی شده هواپیمای سقوط کرده شرکت جرمن‌وینگز در محوطه‌ای به مساحت دو تا چهار هکتار پراکنده است. کارشناسان معتقدند شناسایی و تعیین هویت جسد قربانیان بسیار دشوار است و چند هفته طول می‌کشد. شش روز پس از سقوط ایرباس مسافربری شرکت هوایی جرمن‌وینگز که از بارسلون عازم دوسلدورف بود، ماموران پلیس و کارشناسان آلمانی و فرانسوی در برابر وظیفه دشوار احراز هویت قربانیان قرار دارند. از آنجا که هواپیمای آلمانی در کوه‌های آلپ فرانسه سقوط کرده سرپرستی عملیات جستجو و شناسایی جسد قربانیان را ماموران این کشور بر عهده دارند. هواپیمای آلمانی ۱۴۴ مسافر و ۶ نفر خدمه داشت که همه، از جمله ۷۵ شهروند آلمان جان خود را از دست داده‌اند. در روزهای گذشته صدها قطعه از جسد متلاشی شده قربانیان پیدا و جمع‌آوری شده و جستجو همچنان ادامه دارد. آغاز شناسایی در محل در دره‌ای نزدیک محل حادثه یک آزمایشگاه موقت برپا شده که ده‌ها متخصص آلمانی و فرانسوی در آن مشغول به کار هستند. ده‌ها نیروی کمکی نیز در کوه‌ها و میان صخره‌های اطراف در جستجوی نشانه‌ای از قربانیان هستند. تصویرهای هوایی دشواری کار را به خوبی آشکار می‌کند. گزارش‌های مختلف مساحت محل حادثه و پراکندگی بقایای هواپیما و جسد قربانیان را دو تا چهار هکتار گزارش کرده‌اند. افزون بر این، جستجوها در منطقه‌ای کوهستانی و دشوارگذر با اختلاف ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر در جریان است. برف و باران در روزهای گذشته نیز بر مشکلات می‌افزاید. بازماندگان قربانیان روز گذشته (شنبه ۲۸ مارس/۸ فروردین) در محل حادثه گردهم آمدند و مراسم یادبودی برای از دست رفتگانشان برگزار کردند. امدادگران و ماموران آلمانی و فرانسوی یافته‌های خود از محل حادثه را جمع‌آوری کرده، مکان مربوط را با پرچم کوچکی علامت می‌گذارند و در نقشه ثبت می‌کنند. نشانه‌های تشخیص هویت یافته‌های امدادگران سپس با هلی‌کوپتر به آزمایشگاه موقتی که در دره‌ی نزدیک محل حادثه برپا شده منتقل می‌شود. آزمایشگاهی در پاریس هماهنگی این فعالیت‌ها را که زیر نظر دادستانی فرانسه انجام می‌شود بر عهده دارد. خبرگزاری آلمان روز یک‌شنبه، نهم فروردین از قول پاتریک تورون، جانشین رئیس تحقیقات فنی جنایی ژاندارمری فرانسه گزارش داد که هنوز نمی‌توان به‌طور قطع گفت که بقایای جسد چند نفر در میان صخره‌ها قرار دارد. به گفته تورون کسانی که در این بخش همکاری می‌کنند، مانند بازمانندگان قربانیان، فشار غیرقابل تصوری را متحمل می‌شوند و به همین دلیل برای آنها نیز مشاوره‌های روانپزشکی تدارک دیده شده است. کارشناسان پزشکی قانونی برای شناسایی و احراز هویت قربانیان اطلاعات مختلفی را گردآورده‌اند. در روزهای گذشته از اعضای خانواده و نزدیکان قربانیان نمونه "دی‌ان‌ای" (DNA) گرفته شده است. از محل سکونت سرنشینان و خدمه هواپیمای سقوط کرده نیز هر گونه اطلاعاتی درباره آنها جمع آوری شده است؛ از اطلاعات پزشکی مانند وضعیت دندان‌ها تا نشانه‌ها و لوازم شخصی نظیر انگشتر و گوشواره. منتفی نبودن نقص فنی پاتریک تورون می‌گوید خدمه هواپیما در مواردی از طریق باقیمانده‌های اونیفورم قابل شناسایی هستند. دادستانی فرانسه کمک خلبان هواپیما، "آندریاس ال." را مسئول این سانحه اعلام کرده و می‌گوید سقوط هواپیما عمدی بوده است. روزنامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ" (نسخه یک‌شنبه "بیلد") به نقل از ماموران تحقیق فرانسه گزارش داده که بقایای جسد کمک خلبان ۲۷ ساله پیدا شده و هویت آن از طریق مقایسه "دی‌ان‌ای" صورت گرفته است. منابع رسمی هنوز این خبر را تائید نکرده‌اند. در همین حال کارشناسان فرانسوی، مستقل از بررسی و نظریه دادستانی، درباره احتمال سقوط هواپیما به علت نقص فنی تحقیق می‌کنند. ژان پیر میشِل، سرپرست هیئت تحقیق فرانسوی، با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره "مشکلات روانی عمیق" و افسردگی کمک خلبان می‌گوید، "شخصیت" کمک‌خلبان "سرنخی مهم" در تحقیقات است، اما تنها سرنخ نیست. تاکنون جعبه سیاه دوم هواپیما که اطلاعات فنی پرواز در آن ثبت می‌شود پیدا نشده است. صداهای ضبط شده از داخل کابین خلبان در دقایق پیش از سقوط، مبنای ارزیابی‌هایی است که به متهم کردن "آندریاس ال." منجر شده.



via RSS