صفحات

۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

خامنه‌ای دستوری برای انتشار "فکت‌شیت" نداده

آرش بهمنی
آرش بهمنی
هم‌زمان با ادامه انتقادهای اصول‌گرایان از روند مذاکرات هسته‌ای و سخنان محمدجواد ظریف درباره این‌که سلاح هسته‌ای بزرگ‌ترین تهدید علیه بشریت است، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی گفت هیچ دستوری از جانب ایت‌الله خامنه‌ای برای انتشار فکت‌شیت صادر نشده. بهروز کمال‌وندی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون دستور احتمالی آیت‌الله خامنه‌ای برای انتشار فکت‌شیت از جانب دولت، گفت که تاکنون "دستوری در این رابطه از جانب ایشان نبوده است". او اضافه کرده که اگر دستوری از رهبر ایران برسد "دستور مطاع است و بلافاصله اجرا می‌شود".
کمال‌وندی همچنین در سخنان خود اضافه کرد که فکت‌شیت ایرانی همان سخنانی است که تاکنون "توسط مذاکره‌کنندگان به ویژه آقای صالحی و آقای ظریف گفته شده". به گفته او "همه اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گرفته است. برخی جزییات گفته نشده آن هم به دلیل ماهیت مذاکرات".
پس از پایان گفت‌وگوها در لوزان، اصول‌گرایان خواستار انتشار فکت‌شیت ایرانی از این مذاکرات شدند. پیش از این آمریکا و فرانسه اقدام به انتشار فکت شیت خود کرده بودند. فکت شیت‌هایی که محتوای آن‌ها باعث شدت گرفتن انتقاد اصول‌گرایان از دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شد.
سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین موضع‌گیری وی درباره گفت‌وگوهای لوزان، اصول‌گرایان را بیش از پیش تشویق کرد كه خواستار انتشار جزییات مذاکرات شوند. رهبر ایران در دیدار با مداحان هيئت‌هاى مذهبى، پیرامون مذاکرات گفته بود: "مسوولین باید بیایندمردم را و بخصوص نخبگان را از جزییات و واقعیات مطلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق هم‌دلی با مردم است".
علی‌ اكبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، اما درباره انتشار فکت‌شیت گفته بود: "همین سخنانی که بنده و آقای ظریف و عراقچی ایراد کرده‌ایم همه این‌ها فکت شیت است. اکنون نه این‌که ما فکت شیتی نداشته باشیم، داریم، اما مسوولیت این امر برعهده مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران است که دکتر ظریف است و می‌تواند با دکتر روحانی اگر صلاح دانستند منتشر کنند".
صالحی پیش از این گفته بود که فک‌شیت ایرانی با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت امورخارجه تهیه شده و در اختیارظریف است و در صورت صلاح‌دید وی منتشر خواهد شد. با این حال عباس عراق‌چی درباره امکان انتشار فک‌شیت گفته بود: "ما فعلا بنای ارائه مکتوب آن را نداریم. فکت شیت ایران همان سخنان مبسوط وزیر امور خارجه است".
عدم انتشار فکت‌شیت اما ممکن است برای دولت روحانی گران تمام شود. پس از حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برخی نمایندگان اصول‌گرا سخنان وی را کلی و بدون ذکر جزییات توصیف کرده بودند. این نارضایتی در نهایت موجب شد که روز یک‌شنبه حمید رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، از آغاز جمع کردن امضا برای طرح سوال از روحانی در صحن علنی مجلس خبر دهد. پیش‌تر، بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به روحانی خواستار انتشار جزییات توافق شده بودند.
رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، نیز با بررسی کتاب خاطرات روحانی - که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده بود - به سابقه عدم انتشار فکت‌شیت توسط روحانی و تیم‌ مذاکره‌کننده پرداخته است. این وب‌سایت با اشاره به گفت‌وگوهای سعدآباد میان ایران و فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان نوشت: "حاصل نهایی همه لاپوشانی‌ها و عدم اطلاع‌رسانی‌ها در آن برهه نیز به شکست مذاکرات سعدآباد، بروکسل و پاریس انجامید و حال به نظر می‌رسد دقیقا همان روند در مذاکرات فعلی در حال تکرار است و دل‌واپسی اصلی آن‌جایی است که در میان بی‌خبری‌ها و عدم انتشار جزییات مذاکرات لوزان، باز هم همان سرنوشت برای کشور تکرار شود و چند ماه دیگر جزییاتی از مذاکرات هسته‌ای برای مردم و افکار عمومی اعلام شود که دیگر انتشار آن‌ها بی‌فایده باشد چرا که باز هم طرف مقابل به خاطر ذات بدعهد خود، مذاکرات را به شکست رسانده باشد و مردم نیز زمانی از جزییات مطلع شوند که در حکم «نوش‌دارو پس از مرگ سهراب» باشد".
 
 



via RSS

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر