صفحات

۱۳۹۴ فروردین ۳۱, دوشنبه

خامنه‌ای: غربى‌ها غلط اضافی می‌کنند


حسین محمدی





آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، غرب را متهم کرد که "با وقاحت" ایران را تهدید نظامی و "غلط اضافی" می‌کنند.

رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با فرماندهان ارتش جمهوری‌اسلامی ـ به مناسبت روز ارتش - با اشاره به تهدیدهای نظامی علیه ایران، گفت: "چند وقتی بود ساکت بودند، باز چند روز قبل از این یکی از آن ها دهن باز کرد و راجع به گزینه‌های روی میز و گزینه‌ی نظامی بنا کرد حرف زدن. خب این لاف را می‌زنند، این غلط زیادی را می‌کنند، آن‌وقت می‌گویند جمهوری اسلامی قدرت دفاع را از خود سلب کند؛ این حرفی که آنها میزنند ابلهانه نیست"؟

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به بحث‌هایی است که هفته گذشته و پس از تصمیم روسیه برای تحویل موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران، در گرفته بود. ولادیمیر پوتین،‌ رییس‌جمهوری روسیه، هفته گذشته، در حکمی تحویل سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران را بلامانع دانسته بود. قرارداد خرید این موشک‌‌ها در سال ۲۰۰۷ امضا شده بود، اما پس از تصویب قطع‌نامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، روسیه از تحویل آن‌ها به ایران خودداری کرد.

آمریکا، اسراییل و اتحادیه اروپا از تصمیم جدید ولادیمیر پوتین برای تحویل دادن این موشک‌ها به ایران انتقاد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال کاخ سفید گفته است که این مساله، برخلاف قطع‌نامه‌های سازمان ملل نیست.

از سوی دیگر در یک سال و نیم گذشته که گفت‌وگوهای هسته‌ای در جریان بوده، بحث برنامه موشکی ایران نیز چندین بار مطرح شده است. غرب از پیشرفت این پروژه ابراز نگرانی کرده، اما جمهوری‌اسلامی بارها گفته است که حاضر به گفت‌وگو در این زمینه نیست.

اکنون نیز آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تاکید بر ادامه برنامه موشکی ایران، گفت: "از آن‌طرف تهدید می‌کند، از آن‌طرف می‌گوید شما نباید موشک بسازید، نباید چنین کنید؛ نباید چنان کنید، مدام دستورات بدون پشتوانه و ابلهانه در فضای تبلیغاتی یا در قرارهای بین‌المللی صادر می‌کنند. نخیر، جمهوری اسلامی… ثابت کرده است و نشان داده است که در دفاع از خود کاملا مقتدرانه و در نهایت اقتدار عمل می‌کند".

برخی کشورها نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که تحویل این موشک‌ها به ایران، باعث تحت‌العشاع قرار گرفتن گفت‌وگوهای هسته‌ای شود، مساله‌ای که البته از سوی محمدجواد ظریف رد شد: "تصمیم روسیه به تحویل سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران، ابدا تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد".

در سال‌های گذشته برخی کشورها گفته‌اند که ممکن است برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، مجبور به استفاده از نیروهای نظامی شوند. مساله‌ای که به خصوص اسراییل بارها بر آن تاکید کرده، اما با مخالفت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، روبه‌رو شده. اوباما با این حال در سال‌های گذشته چندین بار تاکید کرده که برای حل مساله برنامه هسته‌ای ایران "همه گزینه‌ها روی میز" است.

رهبر ایران در این دیدار همچنین به انتقاد از آمریکا و اسراییل پرداخت و گفت: "مایه‌ی تهدید، خود آمریکا است. امروز بزرگ‌ترین مایه‌ی تهدید در دنیا رژیم آمریکا است که بدون هیچ مهاری، بدون هیچ پای‌بندیِ وجدانی و دینی‌ای، در هر کجایی که لازم بداند دخالت‌های بی‌وجه می‌کند و دخالت‌های ناامن‌کننده از او سر می‌زند؛ آمریکا دنیا را ناامن کرده است. در این منطقه‌ی ما، ناامن‌کننده، رژیم صهیونیستی است که سگ زنجیری آمریکا است؛ این‌ها هستند که دنیا را ناامن کرده‌اند."







via RSS

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر