صفحات

۱۳۹۱ مهر ۱۴, جمعه

جزئیات نیویورک تایمز از نقش قاسم سلیمانی در عراق






آقای سلیمانی در سال 1997 فرماندهی نیروی قدس را به عهده گرفت

نیروهای آمریکایی برای تقریبا نه سالی که در عراق حضور داشتند بارها از دخالت ایران در امور این کشور شکایت کردند و در این مدت انگشت اتهام آنها بیش از هر کس متوجه قاسم سلیمانی بوده است، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران.

عمق بدبینی آمریکایی ها به سردار سلیمانی در حدی بود که به گزارش نیویورک تایمز ژنرال دیوید پترائوس که برای دوره ای فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق را به عهده داشت از او به عنوان "یک چهره واقعا شرور" نام می برد.


نیویورک تایمز در گزارشی که روز چهارشنبه درباره نقش آقای سلیمانی در عراق منتشر کرد نوشته است که او از سال ۲۰۰۳ زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، مامور گسترش نفوذ ایران در عراق شد و عراقی ها به تدریج متوجه شدند که مسئول سیاست ایران در امور عراق کسی به جز سردار سلیمانی نیست.فرماندهی نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران ایران، در سال ۱۳۷۶ – ۱۹۹۷ - به قاسم سلیمانی سپرده شد.

در گزارش نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد عراقی آمده است که قاسم سلیمانی به او گفته بود "تنها مقام مسئول اقدامات ایران در عراق" است.

بنابه این گزارش هدف او بستن پای ارتش آمریکا در عراق و در نهایت تشویق این کشور به خروج از عراق بود.

علی آلفونه محقق در امور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در موسسه امریکن انترپرایز در واشنگتن به بی بی سی فارسی گفت که سردار سلیمانی شخصا طی بیانیه هایی روشن کرده که در ارتباط با عراق، افغانستان و سایر کشورهای خلیج فارس در سپاه قدس مسئولیت دارد.

اما آقای آلفونه می گوید که تصمیم های استراتژیک سپاه پاسداران توسط گروهی از فرماندهان با نفوذ این نیرو گرفته می شود.

فرماندهان ارتش آمریکا و مقام های این کشور بارها نیروی قدس را متهم کردند که شبه نظامیان شیعه در عراق را مسلح می کنند و آموزش می دهند.

این شبه نظامیان مسئول بسیاری از حملات به نیروهای آمریکایی شناخته می شدند.

و این کشمکش ها دو طرف را در مواردی وادار به برقراری تماس کرده است.

مایکل گوردون، خبرنگار نیویورک تایمز و برنارد ترینر مقام بازنشسته نظامی برای نگارش کتاب "بازی پایانی: ماجرای درونی تقلا برای عراق، از جورج دبلیو بوش تا باراک اوباما" به اسناد محرمانه ای دست یافته اند که جزئیات تماس های ایران و آمریکا در آنها ثبت شده است.

بنابه این گزارش ژنرال دیوید پترائوس در نامه ای به رابرت گیتس وزیر دفاع وقت آمریکا به میزان نفوذ سردار سلیمانی در عراق اشاره می کند.

او در ماه آوریل ۲۰۰۸ نوشت: "آنچه این هفته بیش از هر چیز ما را غافلگیر کرد احتمالا حادثه مربوط به دخالت مستقیم ایران در دسیسه های سیاسی در عراق بود."

علی آلفونه می گوید: "فرماندهان سپاه پاسداران در مورد تلاش هایشان در تبدیل تهدید حضور نظامی آمریکا به یک برتری استراتژیک صراحت داشتند، که شمار بالای تلفات نیروهای آمریکایی در عراق را توضیح می دهد."

نیویورک تایمز می نویسد که ژنرال پترائوس از طریق واسطه هایی با سردار سلیمانی تماس هایی داشت با این حال حتی دیدار محرمانه با او را مردود دانست زیرا تصور می کرد موقعیت فرمانده نیروی قدس را تقویت می کند.

بنابه این گزارش آمریکایی ها در ژانویه ۲۰۰۷ یکی از اولین پیام ها را از سردار سلیمانی دریافت کردند.

این پس از بازداشت پنج مقام میان پایه نیروی قدس در شهر اربیل در منطقه کردنشین عراق توسط نیروهای آمریکایی بود.

به نوشته نیویورک تایمز پس از این بازداشت ها، سردار سلیمانی از طریق جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق به زلمی خلیلزاد سفیر آمریکا پیام داد که کشورش آماده شروع گفتگو با آمریکا در صورتی است که او مجرای گفتگوها باشد.

بنابه این گزارش سردار سلیمانی به جلال طالبانی گفته بود که نیروی قدس صدها مامور در عراق دارد اما آنها در تشویق حملات به نیروهای آمریکایی نقش نداشتند؛ ادعایی که مقام های آمریکایی باور نمی کنند.

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا ملاقات با نمایندگان ایران در عراق را تایید کرد اما نه با سردار سلیمانی.

البته یک بعد مهم خشونتها در عراق که در این گزارش نیویورک تایمز به آن پرداخته نشده، شبکه پیکارجویان سلفی/وهابی است که علی رغم خروج آخرین نیروهای آمریکایی از عراق، هر هفته به حملات خونین خود علیه اکثریت شیعه عراق ادامه می دهند.

بر اساس یک تحقیق تحلیلی که توسط پژوهشگر اسرائیلی رٌون پاز منتشر شده، از ۱۵۴ نام منتشر شده از پیکارجویان شبکه القاعده که در عراق کشته شده اند، ۹۴ نفر یا معادل ۶۱ % از آنها از اتباع عربستان سعودی بوده اند. بر اساس همین تحقیق، ۲۳ در صد از کل حملات انتحاری در عراق را می توان به اتباع سعودی ردیابی کرد و ۴۵% از کل بمبگذاران انتحاری در عراق از منطقه نجد عربستان آمده اند.

عربستان سعودی و ایران هر دو هر نوع دخالت در خشونتهای عراق را تکذیب می کنند.


















via RSS

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر